Wij zijn er even tussenuit. V.a. 22/07 worden alle bestellingen verzonden!

Fairtrade vs. Direct Trade koffie

Bijna iedereen kent ze wel: de Fairtrade keurmerken op koffie, chocola, bananen en vele andere producten. Dat steeds meer producten een duurzame grondslag hebben vinden wij een mooie ontwikkeling. Maar nu ontstaat er langzaamaan een nieuwe (tegen)beweging: Direct Trade in plaats van Fairtrade. Vooral in koffieland wordt Direct Trade steeds populairder. In deze blog leggen we uit wat het verschil is... 

Direct TRade

Fairtrade

Fairtrade is sowieso het oudere 'zusje' van Direct Trade. In 1988 werd al het eerste pak koffie met Faitrade keurmerk verkocht. Het Fairtrade keurmerk werd door de Max Havelaar stichting geïntroduceerd, als mooi vervolg op ontwikkelingshulp. Volgens de website van Max Havelaar was er een dringende oproep van Mexicaanse koffieboeren: "Hulp is mooi, maar een eerlijke prijs voor onze koffie is nog beter. Dan hoeven we onze hand niet langer op te houden". Duidelijke vraag, mooi initiatief! 

Maar nu er langzaamaan steeds meer producten Fairtrade gecertificeerd worden, ontstaat er ook meer kritiek op het keurmerk. Zo zou Fairtrade een Westers speeltje zijn (Volkskrant) en zouden we met het kopen van Fairtrade producten vooral de organisatie erachter in stand houden (Radar). Daarnaast is het zo dat voordat boeren hun product als Fairtrade kunnen verkopen ze lid moeten worden. Dit lidmaatschap kunnen kleine boeren vaak niet betalen. Als koffiebrander mag je Fairtrade ingekochte groene koffiebonen niet zomaar als Fairtrade verkopen. Ook dan moet je lid worden. En ook voor kleine koffiebranders geldt eigenlijk hetzelfde: Of ze kunnen dit niet betalen, of ze kunnen dat geld vaak beter ergens anders in steken! 

Daarnaast is er bij Fairtrade zo'n oog voor "eerlijk", dat het kwaliteitsaspect een beetje in het niet valt. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat we meer gaan betalen voor slechtere koffie! 

Direct Trade

Steeds meer koffiebranders zijn klaar met de grote logge organisaties die tussen hun en de koffieboeren in staan. Het kost geld, de focus op kwaliteit is minimaal en de boer wordt er nauwelijks beter van. Daarom gaan steeds meer koffiebranders voor de meest logische stap ooit! Ze slaan alle schakels tussen hun en de koffieboeren over en gaan zelf op pad.

Zo kunnen ze meekijken, proeven, duidelijke afspraken maken over de kwaliteit en langdurige relaties opbouwen. Doordat de schakels ertussen worden overgeslagen hoeven die schakels ook niet betaald te worden en kan dit geld WEL bij de boer en zijn familie terechtkomen. Alleen als beide partijen zich aan de gemaakte afspraken houden gaat de koop door. Zo heeft de koffiebrander een hogere kwaliteit koffie en de boer meer inkomsten. 

coffee farm

Om de kwaliteit van de koffie standaard en vergelijkbaar te maken is er de SCA puntenscore. Veel koffiebranders die aan Direct Trade doen werken met specialty koffie. Alleen koffie die minimaal 80 punten scoort volgens een zogenaamde "Q grader" mag onder de naam 'specialty koffie' worden verkocht. Dit stimuleert koffieboeren om zo de koffieoogst zo goed mogelijk te laten slagen, want hoe hoger de puntenscore hoe hoger de prijs! 

En Zwarte Roes?

Wij zijn ons er van bewust dat geen enkel systeem perfect is. Toch voelen wij ons beter bij Direct Trade omdat het zo lekker transparant is. Wij laten nu onze inkooppartner koffie direct inkopen bij de koffieboeren. Wij hebben op dit moment zelf nog te weinig ervaring met groene koffiebonen, ook met de handel en het transport ervan, dat wij dit nog heel even willen over laten aan de experts. Gelukkig hebben we een fijne partner die alleen maar specialty coffee rechtstreeks bij de koffieboer inkoopt. Wij hopen binnen enkele maanden tot een jaar zelf onze eerste Direct Trade koffie in te kopen! 


Laat een reactie achter