Welke koffiebonen moet ik kiezen?


koffiebonen kiezen

Als je eenmaal in het wereldje van specialty coffee bent gestapt, dan kom je hier ook niet zomaar meer uit. Tegelijkertijd komen er een heleboel nieuwe termen en feiten op je af waar je misschien nog nooit van gehoord hebt. Wij krijgen ook regelmatig vragen over verschillende onderwerpen. Bijvoorbeeld; wat is het verschil tussen ‘espresso-branding' en ‘filter-branding’ in jullie webshop? of.... Welke koffiebonen moet ik kiezen in mijn situatie? Wij vinden het erg belangrijk dat iedereen de koffie kan kiezen die het beste bij ze past. Daarom willen wij jullie middels deze blog toch eens toelichten wat nou het verschil is tussen onze espresso koffie’s en filter koffie’s en welke het beste bij jouw zetmethode past.  

Vers is best

Ten eerste is het belangrijk om altijd verse koffie te kopen. Dus als er een ‘ten minste houdbaar tot…..’ label op de verpakking staat, ga je eigenlijk al de fout in. Want koffie bederft sowieso niet zo snel. Je kunt beter kijken naar de datum waarop de koffie is gebrand. Vanaf 24 uur tot en met ongeveer een maand is de koffie op zijn lekkerst. Reken maar uit!

Espresso branding vs Filter branding - of gewoon allebei

Een koffieboon is in de basis gewoon de pit van de koffiebes. Ongebrand heeft deze geen smaak, kleur en aantrekkelijke koffie geur. Deze moet dus eerst gebrand worden om de bekende koffiesmaak te krijgen. Bij Zwarte Roes branden wij onze koffie’s voor diverse zetmethodes. Grofweg is er een onderscheid te maken in espresso koffie en filter koffie branding.

De koffies in onze webshop die wij espresso branding noemen zijn iets donkerder, heter en langer gebrand dan onze filter koffies. Door dit proces creëren wij meer body in de koffie en accentueren wij meer de zoete en chocolade tonen die erg lekker zijn in een espresso, of koffie specialiteiten op basis van melk (zoals een cappuccino of een latte).

In onze filter branding willen wij een wat lichtere en frissere koffie neerzetten en de focus leggen op fruitige, lichtzoete accenten. De koffie wordt daarom wat minder lang, heet en donker gebrand. Dit resulteert in een soepele  koffie. 

Er zijn zelfs koffie's die zo compleet zijn en daarom geen specifiek brandprofiel vereisen. Dit worden omni-roast koffie's genoemd en worden vaak medium gebrand. Deze komen tot hun recht in zowel je espresso machine als in je filter apparaat. 

Zetmethode vs branding

Uiteraard is de soort branding een uitgangspunt en slechts een advies. Maar er zijn ook filterkoffie drinkers die houden van een pittige bak, en daarom kiezen voor een espressobranding in hun filterapparaat. Of andersom, dat kan natuurlijk ook... Uiteindelijk gaat het allemaal om persoonlijke voorkeur en zijn onze aanbevelingen puur een richtlijn. Begint het je al te duizelen, en kun je nog wat extra hulp gebruiken? Wij hebben een overzichtje gemaakt van welke koffiebonen het beste tot hun recht komen met welke zetmethode. 

 

Zetmethode

Koffiebonen

Volautomaat

Espresso branding

Halfautomaat

Espresso branding

Snelfilter apparaat

Filter branding

Chemex

Filter branding

V-60

Filter branding

Aeropress

Filter branding

 

Succes met kiezen :-).


Laat een reactie achter